Händikäp

Viimane uuendus: 13.12.2018

Händikäp on mõiste, millega ennustamismaailmas väga palju kokku puututakse, aga mis asjast kaugemale jäävale inimesele väga keerulisena võib tunduda. Õnneks pole selle mõistmine sugugi nii raske nagu võiks karta. Wikipedia selgitab väga lihtsalt, et händikäp on spordimaailmas ede ehk vähem kogenud võistlejale (või võistlejatele) sooduse andmine, et kahe konkureeriva poole vahel toimuv võistlus oleks huvitav.

Händikäp näide

Oletame, et jalgpallis mängivad kaks erinevat tiimi. Ühel tiimil on pikk ajalugu erinevatel meistrivõistlustel osalemisel ning nende mängijad kuuluvad kogu maailma tippliigadesse. Teise tiimi kuuluvad aga amatöörid, kes mängivad oma tavatöö kõrvalt. Muidugi on selge, kumb tiim võidab – professionaalsed tipptasemel jalgpallurid.

Selleks, et mäng huvitavamaks ja põnevamaks muuta saab aga meie amatööride tiim lisapunktid. Näiteks lisatakse nende skoorile juba enne mängu algust kaks väravat. See tähendab, et kui sa ennustad, et võidab professionaalide tiim, peavad nad lööma vähemalt kolm väravat, et lõpptulemus oleks 3:2 professionaalide kasuks. Kui juhtub, et nad löövad ühe värava, siis võivad nad küll mängu enda 1:0 tulemusega võita, ent vastava ennustusekorraldaja juures oleks tänu händikäpile tulemuseks 2:1 amatööride kasuks.

Händikäpp põhjalikult lahtiselgitatuna

Nagu näite abil selgitasime, aitab händikäp võistlust võrdsemaks ja põnevamaks mõõta. Reeglina ei ole mitte ühegi võistluse korral mõlemad pooled täiesti võrdsed. Vahet pole, kas tegu on mõne pallimängu, individuaalvõistlejate alaga või isegi lauluvõistlusega. Alati on üks osapool tugevam kui teine. Seetõttu võivad aga ka koefitsiendid väga paigast ära minna.

Mida rohkem arvatakse võitjaks ühte võistlejat, seda rohkem tema poolt panustatakse, muutes koefitsiendi sellega ka madalamaks. Kui aga mõnele üllatajale händikäp lisada, võib see oluliselt ka mängupilti muuta.

Seega võib öelda, et händikäpi eesmärgiks on eri tasemega võistlejate/võistkondade ühtlustamine. Nõrgem meeskond või võistleja saab mängu alguses eelise ning kui panustada tugevamale võistkonnale, kellel eelis puudub, võib tegelikult võit sootuks magusamaks osutuda. Mõnes mõttes on see ka naljakas variant, sest sa võid panustada tiimile, kes reaalse mängu küll kaotab, ent samas tänu händikäpi olemasolule kihlveo mõistes hoopis võidab.

Händikäpi kasutamine

Händikäpi väärtus võib olla nii positiivne kui ka negatiivne. Vastavalt tüübile händikäp kas lahutatakse lõppskoorist või liidetakse juurde. Händikäpidel on kokku kolm erinevat tüüpi. Peamine erinevus on selles, kuidas mängija võib panustada:

  • Euroopa händikäp – Teise nimega „3-way-betting“ on händikäp, kus lisaks võidule saab panustada ka viigile, mis samas küll vähendab võiduvõimalusi, ent olenevalt inimesest võib ennustamise ka põnevamaks muuta. Võrreldes Aasia händikäpiga on see tunduvalt vähem populaarsem, sest sul on rohkem võimalusi valesti ennustada. Kasutatav händikäp on alati ka täisarv (st -1, -2, -3, +1, +2, +3 jne), mistõttu võib seda olla lihtsam mõista kui Aasia händikäpi. Euroopa händikäpi eelisteks on võimalus suurelt võita ning see, et see on saadaval peaaegu igal pool. Miinuseks on aga see, et napid võidud ei too just eriti palju kasu ning küllaltki lihtne on kaotada pea ja otsustada kõrgete koefitsientide kasuks, selle asemel et oma mõistust kasutada ja ratsionaalselt otsustada.
  • Aasia händikäp – panustada on võimalik ainult võidule. Kui peaks juhtuma, et tulemuseks on hoopis viik, siis on panus koheselt võrdne ühega ja mängija saab selle tagasi. Kuigi Aasia händikäp on nime järgi õigesti ennustades pärit Aasiast, on see nüüdseks levinud üle maailma ning seda oskavad hinnata ka Euroopa kihlveokontorite vahendusel mängivad mängijad. Kõige rohkem kasutatakse seda jalgpallis.
  • Pool-, veerand- ja kolmveerandarvudega händikäp – see kehtib peamiselt Aasia händikäpi kasutamise kohta. Mõnes mõttes teeb see asja lihtsamaks kui täisarvude kasutamine, sest võitus või kaotus ongi ainsad variandid ning viik pole enam põhimõte järgselt võimalik.

Händikäpi kasutamine reaalselt

Mida nüüd meeles pidada on see, mis olukorras on hea mõte händikäpi kasutada. Kuna selle eesmärgiks on ühele või teisele tiimile eelise andmine, ei ole mõtet händikäpi kasutada mängude korras, kus võitlus on juba nii või naa küllaltki võrdne. Siis on mäng iseenesest põnev ning seda ei ole tarvilik enam muuta.

Teise asjana tuleb silmas pidada seda, et händikäp on virtuaalne ning ei ole sama mis reaalsuses. Händikäp muudab oluliselt seda, mis tulemusega võistlus lõpeb. Mõnes mõttes on see tore aga samas ei saa sa seda oma lemmikmeeskonnale kaasa elades ära unustada. Kui sinu lemmik on tunduvalt tugevam teisest meeskonnast, ei piisa tihtipeale näiteks ühest väravast (kui viidata jalgpallile), vaid neil tuleb lüüa rohkem väravaid, et reaalselt võita.

Mida rohkem sa händikäpi kohta uurid, sellega katsetad ning mängid, seda rohkem oskad sa ka kasulikku varianti valida, et oma mänguelamust veelgi paremaks muuta. Päris algajatele spordiennustajatele pole händikäpi kasutamine parim valik (eriti aasia händikäp), sest tunda on vaja kõiki/mõlemaid võistlejaid/meeskondi ja ette näha mängu võimalikku tulemust. Kindel on samas aga ka see, et händikäp aitab muidu igavana tunduva mängu tunduvalt põnevamaks muuta.

Ehk kui sa oled arvanud, et panustamine on igav ning rahulik, siis händikäpi kasutamine aitab selle maailma hoopis ümber pöörata ja uusi elamusi tekitada.